Staged management of Lisfranc complex injury - Case report and literature review

Fuß & Sprunggelenk(2021)

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Abstract
There is an increase in the numbers of high energy tarsometatarsal / Lisfranc fracture dislocation. In this type of trauma, the specialist in orthopedics and traumatology cannot consider only the fracture as the challenge to be overcome, the injury to the soft tissues of the foot ends up being of equal or greater importance throughout the treatment. Our aim is to demonstrate, through a case report and literature review, that staged multidisciplinary surgical treatment is a good option for the treatment of these complex cases. We report a case of a 28-year-old female victim of a motorcycle collision with a car. She was diagnosed with complex lesion of the right foot (fracture the medial cuneiform, fracture of the lateral cuneiform, cuboid fracture and loss of the intermediate cuneiform, detaching wound of dorsal skin, loss of the extensor hallux longus tendon, anterior tibial artery and deep peroneal nerve). In the emergency setting the patient was submitted to an initial debridement and gross reduction fixation with Kirschner wires. The further course was complicated with local infection and need for staged debridements, modification of the fixation and negative pressure wound dressing. She was later submitted to a flap coverage at the dorsum of the foot and in a last approach, arthrodesis of the medial tarsometatarsal and navicular joints. Lisfranc complex injuries continue to be an important source of pain and disability for patients worldwide. This case description show decision making challenges in a scenario without all resources available. The literature review demonstrates thar 2 phases of treatment principles must be respected: early damage control and definitive treatment. The key factors for improved outcomes are: early soft tissue coverage and restore axial, sagittal, and coronal alignment of the medial and lateral columns of the foot. Die Zahl der Hochenergietraumata mit Lisfranc-Luxationsfrakturen nimmt zu. Bei dieser Art von Trauma kann der Facharzt für Orthopädie und Traumatologie nicht nur die Fraktur als die zu bewältigende Herausforderung betrachten, die Verletzung der Weichgewebe des Fußes ist letztendlich von gleicher oder größerer Bedeutung bei der Behandlung. Unser Ziel ist es, anhand eines Fallberichts und einer Literaturübersicht zu demonstrieren, dass die stufenweise chirurgische Behandlung eine gute Option für die Behandlung dieser komplexen Verletzugen darstellt. Wir berichten ber ein weibliches 28-jähriges Opfer einer Motorradkollision mit einem PKW. Es wurde eine komplexe Läsion des rechten Fußes diagnostiziert (Fraktur des medialen Keilbeins, Fraktur des lateralen Keilbeins, Kuboidfraktur und Verlust des mittleren Keilbeins, Ablösungswunde der dorsalen Haut, Verlust der Extensor hallucis longus - Sehne, der Arteria tibialis anterior und des N. peroneus profundis). In der Notaufnahme wurde ein erstes Debridement und eine Fixierung mit Kirschner-Drähten durchgeführt. Es entwickelte sich eine lokale Infektion und es mussten weitere Debridements mit Verfahrenswechsel und Vakuum-Versiegelung durchgeführt werden. Die definitive Therapie bestand in einer Lappendeckung am Fußrücken und einer Arthrodese des naviculocuneiforme- und medialen Lisfranc - Gelenkes. Lisfranc-Komplex-Verletzungen sind nach wie vor eine wesentliche Quelle für Schmerzen und Behinderungen bei Patienten weltweit. Diese Fallbeschreibung zeigt die Herausforderungen bei der Entscheidungsfindung in einem Szenario ohne alle verfügbaren Ressourcen. Die Literaturübersicht zeigt, dass 2 Phasen der Behandlung beachtet werden müssen: frühe Schadensbegrenzung und definitive Behandlung. Die Schlüsselfaktoren für verbesserte Ergebnisse sind: frühe Weichteildeckung und Wiederherstellung der axialen, sagittalen und koronalen Ausrichtung der medialen und lateralen Säulen des Fußes.
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Key words
Lisfranc fracture-dislocation,Complex foot trauma,Soft tissue management,Staged surgery
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